sâmbătă, 19 septembrie 2009

Sportul mintii

Descopar din cand in cand, cu o uluiala mereu proaspata, ce epidemie de prostie bantuie Romania. Una din caracteristicile acestei maladii este mimarea dialogului logic pe baze cu totul stupide. Demersul meu initial de presa nu a fost nici acuza, nici apel la sanctiuni, nici macar dezaprobare pentru gestul Laviniei Milosovici: am publicat in ziarul Adevarul un sentiment. Eu, subsemnatul Popescu, cel care a scris cu 10 ani in urma un articol exaltat despre marea campioana Lavinia Milosovici, am trait acum, la vederea corpului ei gol in culori de revista, starea de spirit pe care ti-o da vederea unui cadavru in putrefactie. Asta nu putea insemna, pentru niveluri mintale peste cel al unui cimpanzeu, ca d-na Milosovici a decedat si ca putrezeste. Sau ca nu are un corp frumos. Sau ca eu sunt ascet, inchizitor, misogin sau homosexual si propun sa i se ia medaliile si sa fie omorata cu pietre. Si totusi, cimpanzeii mi s-au parut rationali fata de insii care s-au repezit sa ma "combata". Asa-zisele lor "argumente" se reduc in principal la doua: 1. E corpul lor, sunt libere sa faca ce vor cu el. 2. Si in strainatate s-au mai vazut cazuri. Punctul unu denota o neintelegere totala a faptului ca aici nu e vorba de corp, ci de spirit, si ca in cauza nu e libertatea, ci demnitatea. Libertatea nu are sens cata vreme nu faci ceva cu ea. Pentru unii, libertatea e mai presus decat viata. Pentru altii, nu. Subsemnatul e de parere ca exista ceva deasupra libertatii si vietii - demnitatea. Daca traind si exersand libertatea iti pierzi demnitatea, atunci nu meriti sa fii liber. O femeie care se dezbraca in fata unui barbat ramane femeie. O femeie care apare goala in fata a zeci de mii de barbati devine o femela. Un animal. Sufletul, spiritul, personalitatea ei, omenescul din ea nu mai exista - nu ramane decat imaginea trupului, menita sa creeze o excitatie mecanica, impersonala, sub demnitatea umana. Circumstantele atenuante invocate in cazul Laviniei Milosovici sunt false sau chiar ilare. Ca n-are bani destui. Ba are, pentru o viata cat se poate de decenta - pentru indecenta, banii nu sunt niciodata destui. Ca a vrut sa-si exprime feminitatea indelung reprimata de regimul sportiv - ha, ha, ha, carevasazica asa se exprima feminitatea, o femeie pana nu se dezbraca in public nu e implinita ca femeie! - cum spuneam, cazurile de prostie romaneasca grava nu inceteaza a ma ului. Eu cred ca orice sport, nu numai sahul, este un sport al mintii. Daca sportul se reduce la corp, daca inseamna numai maini, picioare, muschi si tendoane - nu ma intereseaza. Fascinanta mi s-a parut intotdeauna privirea marilor sportivi in momentele de inclestare totala. De asta am iubit privirea Laviniei Milosovici pe barna, fiindca am vrut sa vad in ea oglinda unei exceptionale concentrari de forte spirituale adunate intr-un copil. De aceea imaginea ei in vulva goala si cu ochii in jos m-a zgariat atat de tare - fiindca transforma privirea de demult intr-o fereastra care da in gol. Intr-un vid interior de robotel biologic bine programat. Aceasta imagine confirma ce n-as fi vrut sa fie adevarat cand am scris la inceputul acestui an editorialul "Aurul copiilor dresati" - prima abordare de acest fel a gimnasticii feminine romanesti, ceea ce nu-i impiedica pe unii sa-mi recite acum, cu aere pedagogice, din propriul meu text. Aurul medaliilor nu insemna nici atunci, si nu inseamna nici acum pentru Lavinia Milosovici decat niste metal pretios. Tricolorul - o bucata de panza colorata. Ceea ce iar nu inseamna ca o acuz de ceva - eu am gresit, inconjurand-o cu o aura pe care nu o are. Cat priveste al doilea "argument", ce sa mai vorbim... S-a dezbracat Carl Lewis, s-au dezbracat Svetlana Horkina si Katarina Witt, sa avem si noi dezbracatele noastre! - teribila combinatie da prostia cu tupeul. Totusi, apare aici o idee peste care nu pot trece: aceea de model. Nimeni nu va putea sa-mi clatine vreodata convingerea ca un mare sportiv e dator sa fie si un model uman. Ca isi poate folosi celebritatea pentru a educa si forma niste tineri asa cum scoala poate mult mai greu s-o faca. Exemplul viu e mult mai eficient decat nu stiu cate ore de curs. Ce invata tinerele romance din exemplul Laviniei Milosovici? Ca asa e bine. Sa-ti vinzi corpul pe bani ca esti libera si poti sa ai "o optiune decomplexata". Maica-ta, taica-tu, toti cei care nu inteleg treaba asta sunt niste bosorogi depasiti, care, oricum, or sa crape curand. Sa ne dam cu cracii in sus, sa ne punem poalele in cap, sa ne dezinhibam. Sa ne varsam si noi contributia in mlastina de vulgaritate, lacomie si prostie care inunda Romania...