Scala din Milano are doua reprezentatii la Sala Thalia. Muritorii de rand au putut cumpara bilete doar pentru una dintre ele"
Sala Thalia, desi trecuta in scripte cu 418 locuri, "beneficiaza" de vreo 60 inutile pentru aceste spectacole
Cozi la sapte dimineata. Ti s-ar parea normale, daca ai sti ca e vorba de pensionari care iau cu asalt farmaciile, in prima jumatate a lunii, pentru compensate. Sau daca ai privi un documentar despre vremurile de dinainte de '90, cand o natie intreaga lega prietenii asteptand sa se aduca ceva la Alimentara. Cozile despre care vorbim acum sunt, insa, cu totul deosebite. Oamenii sunt sanatosi. Nu cauta, deci, medicamente. Ne gasim in anul 2007, deci nu e vorba despre jumatatile de pachet de unt ori pui congelati. Atunci, ce cauta sibienii (caci sibienii sunt protagonistii povestii) aliniati in zori de zi, in fata unei cladiri? Bilete la Scala din Milano.
Da, oamenii astia sunt melomani si, pe langa cheltuielile curente, sunt dispusi sa dea 100 RON pentru un bilet la un concert ce se anunta memorabil. Un ansamblu de la cea mai faimoasa opera din lume vine in orasul lor, pentru doua reprezentatii, pe 25 si 26 februarie, in cadrul programului "Sibiu, Capitala Culturala Europeana 2007". Asa ca localnicii vor sa profite de anul in care urbea lor e vedeta si de spectacolele puse la cale aici. Numai ca planul "civilului" se suprapune rareori cu cel al oficialilor. Situatia despre care vorbim nu e una dintre cele fericite. Pentru ca la concertele sustinute de multasteptatii instrumentisti nu e loc pentru popor. Bilete s-au vandut doar pentru cea de-a doua seara. Sa nu-si fi imaginat organizatorii ce interes va starni prezenta acestui ansamblu in Romania? Greu de crezut. Cu toate astea, din 418 de locuri, cate are Sala Thalia conform planului afisat si pe pagina de internet a Filarmonicii de Stat din Sibiu, pentru inceput au fost puse in vanzare doar 150. Abia dupa ce oamenii s-au calcat in picioare pentru ele fondul destinat "anonimilor" a fost suplimentat cu alte 207 tichete. Aduce un pic cu bataia de joc. Pana la 418 mai raman, totusi, 61 de locuri. Ce se intampla cu ele? Ne-a luminat Oana Ionita, de la Biroul de Coordonare Sibiu 2007: "Am vandut, pentru data de 26 februarie, biletele care au vedere cat de cat buna. Mai exista o serie de locuri pe care noi le numim «ascunse», din care nu se vede nimic". Cum adica, din capacitatea totala a salii, vreo 15% sunt locuri de care nu te poti folosi? Ori poate ca muzicienii de la Scala au o scenografie mai speciala si niscaiva coregrafie, astfel ca te poti astepta sa-i vezi interpretandu-si partiturile in fuga, pe langa cortina, ori asezati aproape de culise...
In orice caz, lucrurile asa raman: pentru 26 nu se vor mai vinde, mai mult ca sigur, alte bilete. Cat despre data de 25, ea este rezervata obrazurilor subtiri. Invitati, parteneri, sponsori, ei sunt cei care merita o sala intreaga, la cea dintai reprezentatie. Normal, implicarea financiara trebuie rasplatita. Dar ce se face bietul muritor de rand, care n-are bani decat pentru biletul personal, daca domnii sponsori, parteneri si invitati vor dori sa participe la toate evenimentele de la Sibiu? Nici o grija, asta n-o sa se intample: "Pentru intregul an avem 250 de proiecte, cu 1.000 de evenimente. Probabil ca sponsorii si partenerii isi vor manifesta interesul pentru 10-20 dintre ele", ne asigura Oana Ionita. Se prea poate, dar e firesc sa si-l manifeste in legatura cu cele mai importante, mai reusite, mai sonore. Asa ca publicul e condamnat sa ramana, iar si iar, pe dinafara. Dar se poate consola oricand cu speranta ca va vedea aceste lucruri, inregistrate, la televizor. Si cu ideea ca Sibiul este, pentru un an intreg, capitala culturala europeana.