vineri, 27 martie 2009

Gondola liberala

Mandria primarului din Sinaia este falimentara * Liberalul Vlad Oprea a cheltuit opt milioane de euro din bani publici, o parte asigurati de catre Guvernul Tariceanu, pe o instalatie pe cablu pe care nu o foloseste aproape nimeni * Edilul se gandeste acum sa vanda telegondola, la un pret mai mic decat investitia initiala

Telegondola a fost una dintre cele mai importante investitii facute in Sinaia
in ultimii ani. Sperand in cresterea numarului de turisti, pentru acest proiect primarul Vlad Oprea si ceilalti alesi locali au cheltuit aproape opt milioane de euro, o parte din ei fiind asigurati chiar de Guvernul Romaniei.
Insusi premierul Calin Popescu Tariceanu a participat la inaugurarea lucrarilor de constructie. Totul s-a dovedit a fi insa o mare teapa intrucat, in acest moment, telegondola este falimentara. In aceste conditii, alesii locali, in frunte cu primarul liberal Vald Oprea, iau in calcul vanzarea telegondolei. Desigur pentru mai putin de opt milioane de euro. Ceea ce devine, in sine, o alta afacere pentru clientela politica. De acest lucru poate profita unul dintre liderii PNL, Dan Radu Rusanu, un sustinator al edilului Oprea. O firma
de-a familiei acestuia detine deja in concesiune parcarea de la poalele telegondolei, pe care este foarte aproape sa o cumpere cu doar 15 euro/mp. O data intamplat acest lucru, Rusanu ar avea cale deschisa catre telegondola din Sinaia.
Pe modelul brevetat cu succes de primarul Radu Mazare la Mamaia, consilierii locali din Azuga si Sinaia au hotarat construirea cate unei telegondole. Prima statiune a fost mai rapida, vechiul telescaun ce deservea trei partii de schi fiind inlocuit cu o instalatie moderna. Aceasta dispune de 49 de cabine a cate opt locuri, acopera un traseu de 1800 m si asigura o capacitate de transport de 2000 de persoane/ora. Telegondola din Sinaia a fost data in folosinta abia la inceputul lui decembrie 2007. Ea are o capacitate de doar 35 de cabine si acopera un traseu totalizand 1310 m, cu o capacitate de transport de 1700 persoane/ora. Daca initial costurile acestei investitii au fost estimate in jur de 3,5 milioane de euro, nota de plata finala a atins astronomicul pret de 7,85 milioane de euro. Si, ce este mai halucinant, a costat mai mult decat cea de la Azuga, care este cu 490 m mai lunga, avand inclusiv o capacitate superioara de transport.
Principalul ordonator de credite locale, primarul Vlad Oprea, a platit pentru construirea telegondolei de la cota 998 m, pana la cota 1400 m, fara ca aceasta sa deserveasca vreo partie de schi. In conditiile in care o parte a finantarii a provenit de la Guvernul Romaniei, proiectul facand parte dintr-un program de "dezvoltare a domeniului schiabil" al statiunii. Pana la cota de imbarcare 998 m este un traseu destul de anevoios de parcurs pe jos. Sa spunem ca jumatate din potentialii pasageri ai telegondolei, sau chiar trei sferturi dintre acestia, aleg sa se deplaseze pe jos ori cu mijloace proprii de transport. Dar tot mai ramane un sfert, format in special din bolnavi, batrani si copii, care au nevoie de un mijloc de transport in comun. Confruntat cu aceasta problema, liberalul Oprea si sustinatorii sai din Consiliul local au gasit o solutie aberanta.
Pasagerii in pericol
A fost infiintata o linie de transport auto, compusa din patru microbuze, ce transporta - la un interval de 20 de minute - pasagerii din oras la punctul de plecare al telegondolei. Masinile primarului nu sunt nici pe departe capabile sa transporte 425 de persoane pe ora, cat reprezinta un sfert din capacitatea maxima a telegondolei. Vechea telecabina, care pleaca din centrul orasului Sinaia, ajunge tot la cota 1400 m, ba chiar pana la cota 2000, functioneaza bine mersi in continuare, la concurenta.
Lasand la o parte faptul ca telegondola din Sinaia a fost data in folosinta fara avizele obligatorii din partea ISCIR, cele de mediu si alte cateva - deci, a fost pusa in pericol, cu buna stiinta siguranta pasagerilor - nimeni din primarie nu s-a gandit sa intocmeasca un studiu de raport intre costuri si incasari. Astfel incat, primarul Oprea, nici nu poate preciza daca investitia este rentabila - si nu e -, de vreme ce habar n-are la ce valoare se situeaza costul utilitatilor. Cert lucru, cabinele telegondolei din Sinaia circula aproape goale in cursul saptamanii, doar in week-end inregistrandu-se un oarecare profit in conditiile in care un transport dus-intors pentru un adult costa 18 lei.
Un faliment premeditat
Pentru ca investitia alesilor locali din Sinaia trebuia sa fie administrata de cineva, edilii au hotarat infiintarea, din bani publici, a unei societati comerciale intitulate SC TRANSPORT URBAN SINAIA SA. Inainte, transportul local era asigurat, pe baza de concesiune, de trei firme private. Pentru fiecare mijloc de transport se incasau 1,5 milioane ROL, in conditiile respectarii tuturor cerintelor impuse de primarie. Cu alte cuvinte, bugetul local era alimentat, iar localnicii si turistii puteau circula in bune conditii.
In urma intocmirii unui program de transport pe anii 2005 - 2008, Oprea a organizat o licitatie, la care s-au inscris mai multe societati comerciale, grupate in trei asocieri. Cu doua saptamani inainte de licitatie, caietul de sarcini a fost modificat, cu toate ca ofertele fusesera deja depuse. Era primul semn ca licitatia fusese organizata doar de ochii lumii, spre a fi ulterior masluita. In ziua licitatiei, la ora 12.00, a fost declarata castigatoare una dintre asocieri. Dupa numai o ora a fost desemnata alta. Vlad Oprea si consilierii locali n-au avut incotro, anuland licitatia. Dupa care le-a venit ideea infiintarii SC TRANSPORT URBAN SINAIA SA, despre care am amintit mai devreme. Excluzand abuziv orice fel de concurenta, edilii au mers pana acolo incat au interzis firmelor private de transport in comun sa duca pasageri la cota 998 m sau 1400 m. La aceasta masinatiune, Oprea a cooptat lucratori de politie, jandarmi si politisti comunitari, care ameninta la intimidare soferii sa nu calce in zona monopolizata ilegal de primarie. Ulterior, cum noua afacere a consilierilor locali a fost pusa pe picioare, si administrarea
telegondolei a fost trecuta sub aceeasi umbrela.
Deoarece era nevoie de masini de transport in comun, firma edililor din Sinaia a cumparat la licitatie din Turcia patru microbuze si tot atatea autobuze. Acestea din urma, marca BMC, sunt corespunzatoare. Nu si cele de tip Ford, care sunt prost cotate pe piata transportului urban. E si normal, de vreme ce sunt concepute pentru transport turistic. Aduse la un atelier din Bucuresti, Fordurile au fost modificate, montandu-se geamuri suplimentare, iar canapelele pentru 14 pasageri au fost dispuse in alt mod. Problema e ca suspensiile microbuzelor sunt foarte rigide pentru transportul urban, iar treptele de urcare a calatorilor nu asigura un acces facil, fiind prea inalte. Pe deasupra, usile se inchid si se deschid doar impinse cu umarul de catre pasageri care vor sa urce ori sa coboare, la indemnurile soferilor disperati de situatie.
Familia Rusanu intra pe fir
La poalele punctului de plecare a telegondolei, de la cota 998 m, se intinde o apreciabila suprafata de teren pe care SC INTERNATIONAL SRL o detine in concesiune. Aceasta firma apartine sotiei, fiicei si altor rude ale lui Dan Radu Ruseanu, afacere cu care fruntasul liberal sustine ca n-are tangenta.
Pe ordinea de zi a Consiliului local Sinaia se afla de ceva vreme o dubioasa propunere privind vanzarea preferentiala a parcarii respective, cu doar 15 euro/mp. Pana acum, initiativa n-a fost luata in discutie. Dupa unele pareri, se asteapta apropierea alegerilor locale, pentru ca afacerea sa fie pusa in dezbatere. Atunci cand atentia alesilor prezenti si viitori va fi orientata spre alte scopuri, iar compromisurile sunt mai lesne de pus la cale. Scenariul la care ne referim are mai multe urmari. Daca SC TRANSPORT URBAN SINAIA SA se va dovedi falimentara - asa cum se preconizeaza - va putea fi vanduta unui investitor asa-zis strategic. Iar cum parcarea telegondolei ar apartine familiei Rusanu, cine ar indrazni sa concesioneze exploatarea telegondolei, in competitie cu liderul liberal? Acestea sunt tot atatea motive care ne indreptatesc sa credem ca primarul Vlad Oprea i-a pregatit sustinatorului sau de la centru o afacere profitabila minutios pusa la cale.