n acest an, guvernul intenţionează să deruleze două campanii
de reabilitare a imaginii ţării noastre în Italia şi Spania.
Agenţia de Strategii Guvernamentale (ASG) a demarat procedurile pentru organizarea unei campanii de comunicare menite să îmbunătăţească percepţia comunităţii de români şi a ţării noastre în Italia şi Spania. Se preconizează că acest proiect se va desfăşura pe o perioadă de opt luni.
La începutul acestei luni, ASG a lansat „un anunţ de participare" pentru selectarea unor agenţii de comunicare (publicitate, PR), interesate de realizarea a două campanii independente în Italia şi în Spania. Sub numele „Români în Europa", programul urmăreşte reabilitarea imaginii României şi românilor aflaţi în Spania şi Italia. Potrivit documentului
oficializat de ASG, valoarea totală estimată a proiectului este de 30.336.000 de lei (fără TVA), adică aproximativ 8,1 milioane de euro. Durata campaniilor va fi de opt luni, din momentul atribuirii contractului.
Alfred Bulai, preşedinte ASG, declară că proiectul are drept obiective îmbunătăţirea imaginii comunităţii de români în mass-media prin sporirea vizibilităţii în spaţiul public, prevenirea şi combaterea prejudecăţilor faţă de românii din Italia şi Spania, prevenirea situaţiilor de criză şi informarea transparentă a opiniei publice din România cu privire la acţiunile de comunicare derulate în Italia şi Spania.
O procedură în trei paşi
De asemenea, această amplă acţiune urmăreşte facilitarea parteneriatului cu autorităţile italiene şi spaniole în vederea „dezamorsării potenţialului de criză şi crearea unui climat nedescriminatoriu pentru cetăţenii români pe teritoriul Italiei".
Procedura de selecţie a agenţiei/agenţiilor se va derula în trei etape. Primul pas presupune realizarea unei preselecţii a candidaţilor pe baza unor criterii de calificare sau selecţie. Principalele criterii sunt bonitatea companiei, achitarea la zi a impzitelor şi taxelor către stat, un portofoliu cu serviciile prestate în ultimii trei ani, CV-urile şefilor companiilor. Un alt criteriu important este valoarea cea mai mare a unui contract de relaţii publice derulat în ultimii trei ani sau valoarea cea mai mare a unui contract de publicitate
derulat în intervalul amintit. Se va mai ţine cont de valoarea medie a cifrei de afaceri în ultimii trei ani.
O garanţie de 300.000 de lei
Mai mult, agenţiile trebuie să prezinte o garanţie de participare de 300.000 de lei pentru fiecare proiect în parte. Termenul-limită pentru depunerea ofertelor este 7 aprilie a.c., iar a doua zi acestea vor fi deschise. În urma acestei preselecţii, care se preconizează a fi încheiată la mijlocul lunii aprilie, se urmăreşte ca Agenţia să stabilească o listă scurtă de maximum cinci societăţi.
A doua etapă va consta în runde succesive cu societăţile selectate pentru a prezenta pe larg obiectivele celor două campanii. Se estimează că la sfârşitul lunii aprilie sa va finaliza această etapă. Apoi, se va lansa invitaţia de depunere a ofertelor propriu-zise. Selecţia va fi făcută de o comisie, principalul criteriu fiind oferta economică cea mai avantajoasă. Alfred Bulai estimează că licitaţia se va finaliza la sfârşitul lunii mai.
Cele trei etape arată că proiectul ASG este o acţiune complexă şi de durată. „Anunţul de participare" dat publicităţii la începutul acestei luni nu oferă detalii prea multe pentru companiile interesate. De asemenea, nu se ştie în ce vor consta discuţiile din etapa a doua (aşa-numita procedură de „dialog competitiv").
Iniţiativa este lăudabilă, dar e puţin probabil să se găsească „muşterii". 2008 este an electoral. Schimbarea guvernului în urma alegerilor generale va conduce, cu siguranţă, la schimbări în cadrul ASG. Aşa încât, pentru orice companie de comunicare, această acţiune implică multe riscuri: s-ar putea ca, după alegeri, firma câştigătoare a licitaţiei să nu mai aibă client.